Rugsėjo 20 d., penktadienį, 18 val. THE ROOM galerijoje (Polocko g. 17, Vilnius) atidaroma Eugenijaus Antano Cukermano fotografijų paroda „FOTO“.
Dailėtyrininkas dr. Vidas Poškus apie parodą:
„Menininkas, vienas nuosekliausių ir intelektualiausių abstrakčiojo mąstymo ir vaizdavimo korifėjų Lietuvoje, Eugenijus Antanas Cukermanas savotiškai debiutuoja, naujojoje parodoje pristatydamas fotografinį savo kūrybos klodą. Nuo 1976 metų platesnėje viešumoje (turint omenyje, kad iki tol ne-figūratyvinių darbų eksponavimas oficialiose erdvėse dėl savaime suprantamų priežasčių buvo komplikuotas) besirodantis autorius įsigilinusiems žiūrovams yra labiau žinomas kaip tapytojas, piešėjas, instaliacijų (nes kiekviena jo paroda yra kaip gerai apgalvotas estetinis įvykis), netgi improvizuotų akcijų kūrėjas.
Tie menininko gerbėjai, kurie žino EAC ir pažįsta jo kūrybines strategijas, a priori gali nutuokti, kas tai yra, kaip tai padaryta, kaip tai veikia. Kažkada menininkas yra deklaravęs: „Iš daugybės veiksnių, sąlygojančių plastinės kalbos formavimąsi, išskirčiau temų pobūdį. Jei dailininkui rūpimos temos yra ne horizontalėje Žmogus – Žmogus ar Žmogus – Visuomenė, bet vertikalėje Žmogus – Visata, tai galimas daiktas, kad šitai pastūmės jį link abstrakcijos“ (iš A. Andriuškevičiaus sudarytos knygos 72 lietuvių dailininkai – apie dailę, Vilnius, 1998).
Savo nuotraukose EAC žvilgsnį ir objektyvą fokusuoja būtent į minėtąją vertikalę. Tai galima interpretuoti net ir labai formaliai. Fotografuojančiam yra svarbus žiūros taškas, pozicija, iš kurios matomas vienas ar kitas vaizdas, bei jame abstrakčiomis (be abejo, kad juodai baltomis) formomis ir dėmėmis virtę gyvosios ir negyvosios gamtos objektai, žmonių dirbiniai ar dariniai, kartais jų ar dar vieno, tarsi nematomo, bet labai aktyviai besireiškiančio veikėjo – laiko – pėdsakai...
Paroda neatsitiktinai yra pavadinta lakoniškai ir kartu labai taikliai – tiesiog „Foto“. Priminti tegalima, kad senovės graikų kalboje žodis φως (phos) reiškia „šviesą“. Būtent ši EAC fotografijoje yra esminė estetinė kategorija ir „literatūrinis“ personažas, veikiantis tematiniuose laukuose. Kiekvienas individualiai gali spręsti apie pastaruosius. Gal tai laiko ir jo kaitos, meilės ir neapykantos, prievartos ir abejingumo, vilties ir grožio apmąstymai? O gal tai tiesiog visas pilkų (diapazone nuo visiškai juodos iki akinančiai baltos) medžiagų pasiskirstymas ant šviesai jautraus popieriaus, prieš tai menininko akies ir jos tęsinių, nuo šviesos jutiklių matricos iki kitų techninių priemonių, dėka spontaniškai suteikiant pastovias struktūras? Menininkas yra sakęs (visų pirma, apie tapybą ir piešinius), kad pagrindiniai kūrinių veikėjai jam yra erdvė ir joje pasklidusi materija. Akivaizdu, kad šios nuostatos, įtraukus ir minėtąją šviesą, laikomasi ir fotografijoje.
Šioje parodoje E. A. Cukermanas pristato dvi kolekcijas – serijas „Pelkė“ ir „Fabrikas“. Yra žinomos konkrečios vietos, kur visa tai prasidėjo, tačiau pats autorius nusako tai pusiau abstrakčiai –„Kažkur Lietuvoje“, „Kažkur Čekijoje“. Kita vertus, lokacijos ir datos („čia ir dabar“) kompozicijose, orientuotose į Visatą ir universalumą, iš tiesų nėra tokios reikšmingos ir svarbios. Abi serijos yra panašios plastiniais sprendimais ir absoliučiai skirtingos savo nuotaikomis. Jeigu „Pelkėje“ regime nepaliestos gamtos fragmentus (iš autoriaus pasakojimų galima suvokti, kad jų fiksacija buvo savotiškas performansas – liūnas buvo stebimas ir dokumentuojamas iš viršaus, pavojingoje kelio dalyje), tai „Fabrikas“ pateikia po-industrinį (industrijos čia būta visokios...) antropocentrinės veiklos nyksmą. Pirmojoje serijoje gamta įvaizdinama kaip egzistuojanti iki žmogaus atėjimo, antrojoje – jam apsilankius, pabuvus ir išėjus (kartais laisvai, neretai – per prievartą).“
Eugenijus Antanas Cukermanas – architektas, dailininkas, Lietuvos dailininkų sąjungos narys. Pagrindinės kūrybos sritys – tapyba, darbai ant popieriaus.
<><><><><>
THE ROOM galerija; Polocko g. 17, Vilnius
Paroda vyks iki 2024 m. spalio 30 d.
Kommentare